آکادمی کتاب فوتبال

ساخت وبلاگ

ماساژ



ماساژ (به فرانسوي: Mas***e) به دستكاري لايه‌هاي سطحي و عميق عضلاني و بافت همبند با استفاده از تكنيك‌هاي مختلف، به منظور افزايش عملكرد، كمك در روند درمان، و ترويج آرامش و آسايش است. ماساژ شامل فشار ثابت يا در حال حركت يا لرزش، و كمك به حركات مكانيكي بدن است كه مي‌تواند با دست، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد، و پاها انجام مي‌شود. بافت هدف ماساژ شامل عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، فاسيا، پوست، مفاصل، يا ساير بافت همبند، و همچنين رگ‌هاي لنفاوي، يا اندام‌هاي دستگاه گوارش است.

ماساژ بدن جهت رفع خستگي و درمان قدمتي بيش از ۴۰۰۰ سال دارد و ريشه‌هاي آن در طب سنتي به‌خصوص در آسياي دور و ميانه است، يافته‌هاي باستان‌شناسان و متون تاريخي نشان مي‌دهد استفاده از ماساژ بخش مهمي از درمان در دوران قديم بود. در حال حاضر منافع ماساژ در رفع خستگي عضلات، كاهش درد عضلاني، ايجاد گردش خون بهتر در بدن، رفع آسپاسم‌هاي موضعي در ناحيه كمر و پشت، كمك به بهبود بيماري‌هاي مرتبط با ساختار استخوان‌بندي بدن، جلوگيري از خشك‌شدن و محدوديت‌هاي حركتي عضلات بدن و كاهش استرس و ايجاد آرامش و بسياري موارد ديگر ثابت شده و توسط پزشكان توصيه مي‌شود.

آشنایی با ماساژ ورزشی


امروزه ماساژ ورزشی جزء لاینفک برنامه ورزشی ورزشکاران است که به رسیدن به موفقیت های جهانی و المپیک فکر می کنند. هر روز که می گذرد به این امر بیشتر واقف می شوند که رسیدن به موفقیت تنها در گرو انجام فعالیتهای ورزشی نیست بلکه آمادگی روحی و هیجانی در کنار آمادگی جسمی برای موفقیت لازم است و از سویی پیشگیری از صدمات ورزشی هم از ارکان رسیدن به پیروزی است  ماساژ ورزشی چه در امر آمادگی جسمی و جلوگیری از آسیبهای ورزشی و چه در امر آمادگی روحی روانی برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود.

هدف از ماساژ ورزشی

ماساژ انواع مختلفی داشته و هرکدام به منظور هدف خاصی طراحی و معرفی شده است. ماساژ ورزشی نیز به منظور آماده سازی، ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشکار معرفی شده و شخص ماساژ دهنده (ماساژ تراپیست) با علم به هدف ورزشکار از ماساژ، شروع به ماساژ دادن شخص می کند. با توجه به اینکه با گذشت زمان تعداد ورزشکاران و مسابقات رو به افزایش است، احتیاج به ماساژ برای ورزشکاران نیز روز به روز ضرورت بیشتری پیدا می کند. به قدری این حوزه از ماساژ رشد داشته است که امروزه ماساژ ورزشی دیگر یک مهارت و شغل شناخته شده و به صورت معمول برای سرعت بخشیدن به ریکاوری ورزشکاران و بهبود عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
ماساژ ورزشی برای کشیدگی و دردهای عضلانی معجزه می کند و علاوه بر باز کردن این گرفتگی ها از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب جلوگیری می نماید. علاوه بر این موارد گفته شده، ماساژ باعث می شود تا فیبرهای جدید ترمیمی که داخل بدن تولید می شوند دقیقاً در راستای فیبرهای عضلانی، رشد کرده و از آسیب دیدگی های احتمالی در آینده تا حد زیادی جلوگیری شود.

 


 اگر چه ماساژ ممكن است يك روش لوكس براي درمان باشد، اما مي‌تواند يكي از بهترين روشها براي سم زدايي بدن و خارج نمودن انسولين ذخيره شده در بافت سطحي پوست كه باعث بروز آكنه ميشود باشد و عاملي براي جواني و زيبايي پوست نيز ميگردد. اين امر تماما به نوع ماساژي كه گرفته مي‌شود بستگي دارد و شيوه‌ي استفاده از آن براي ارتقاء وضعيت سلامت و شادابي ‌موثر خواهد بود. لذا براي از بين بردن سموم و تعادل هورموني در بدن‌ ماساژي كه بر نقاط فشاري روي دستها و پاها، گردن شانه، كمر تمركز داشته باشد، بسيار موثر است. ماساژ سوئدي بسيارمناسب است، اما روش صحيح و انجام آن توسط شخص آشنا به فن ، بيماري و درمان حتي مي‌تواند تاثير بيش‌تري داشته باشد. افرادي كه ماساژ را از ۲۵ سالگي به بعد هفته اي يك بار مي‌گيرند در سنين ۳۰ به بعد نسبت به هم سن و سالان كه ماساژ نگرفته اند جوان تر و زيبا تر به نظر مي رسند. هنگامي‌كه ماساژ بر روي اين نقاط فشاري كه سموم احتمالا در آنها باقي مي‌مانند، تمركز داشته باشد، فرصتي براي آزاد شدن آنها و خارج شدن‌شان از بدن وجود خواهد داشت. اين نوع ماساژ كمك مي‌كند بدن به طور طبيعي سم‌زدايي و از چيزهايي كه ممكن است فرد را بيمار كرده باشند، خلاص شود. ماساژ گرفتن در صورتي كه به يك عادت هميشگي و روزانه تبديل شود اثر بسيار مثبت و بهبود در درمان را سبب مي‌شود.

ماساژ سبك‌هاي مختلفي دارد:

ماساژ تايلندي، ماساژ سوئدي، ماساژ اروتيك، ماساژ روسي، ماساژ چيني، آيورودا از جمله سبك‌هاي معروف هستند.


تاثير ماساژ براي ورزشكاران

اين ماساژ بيشتر براي ورزشكاران كاربرد دارد و تلفيقي از ماساژ سوئدي و شياتسو است كه بر روي ماهيچه هاي خاصي كه ورزشكار بيشتر از آنها استفاده مي كند توجه دارد. ماساژ ورزشي موجب مي شود كه ورزشكار، كار خود را به بهترين نحو انجام دهد، احساس سستي و تنبلي را از بين مي برد، آسيب هاي ورزشي را التيام مي بخشد، از ورم كردن قسمت هاي مختلف بدن جلوگيري مي كند و در آخر به بهبود اندام صدمه ديده كمك مي كند.


مزاياي ماساژ در ورزش فوتبال عبارتست از :

ماساژ ورزشی در فوتبال سبب كاهش احتمال بروز آسيب هاي ورزشي ، از طريق كشش مناسب عضلاني در خلال يا قبل از رخدادهاي ورزشي و ماساژ عمقي كه سبب پر خوني و گرماي دروني عضلات مي شود
• بهبود حركات مفصلي و افزايش انعطاف پذيري عضلاني كه منجر به افزايش توان و كارايي فوتباليست مي گردد
• كوتاه كردن زمان ريكاوري و بازيابي توان از دست رفته در خلال دوره هاي تمرين با مسابقات
• به حداكثر رساندن رسيدن مواد غذايي و اكسيژن به عضلات از طريق افزايش جريان خون به عضلات
• افزايش سرعت دفع مواد زائد توليد شده در خلال ورزش فوتبال مثل : اسيد لاكتيك
در آكادمي فوتبال كتاب ورزشجويان به طور مداوم و منظم هفته اي ۳ جلسه توسط ماساژور حرفه اي آقاي يادگار صالحي ورزشي فارغ التحصيل كارشناسي ارشد فيزيولوژي ورزشي، ماساژ ورزشي و ريكلسي دريافت مي‌كنند .

آکادمی کتاب فوتبال...
ما را در سایت آکادمی کتاب فوتبال دنبال می کنید

برچسب : روش لوكس براي درمان, نویسنده : آکادمی کتاب فوتبال faketab بازدید : 91 تاريخ : سه شنبه 11 شهريور 1399 ساعت: 14:26